La obra que perteneció al anticuario
Raymond Hekking despierta fascinación e incluso debate
La Mona Lisa, el cuadro de Leonardo
da Vinci que se exhibe en el Louvre
de París, ha sido copiada muchas veces. La más famosa de esas copias es
la Mona Lisa de Hekking, que recibe
su nombre de quien fuera su dueño, el anticuario Raymond Hekking
(1886-1977).
Esta obra sale a subasta en la sede
de Christie’s en París del 11 al 18 de
junio y se espera, en un cálculo conservador, que se venda por entre 240
mil y 365 mil dólares. Pero la suma
será probablemente mucho mayor.
Ventas previas de copias similares a
la Mona Lisa del siglo XVII han superado el millón de dólares, como ocurrió con una versión que se vendió en
Nueva York en marzo de 2019 porun
millón 695 mil dólares.
Ese mismo año, otra versión alcanzó
más de 670 mil dólares y una tercera
casi 200 mil dólares.
Era el 500 aniversario de la muerte
de Leonardo, y se conmemoró con
varias exhibiciones de prestigio, por
lo que se puede decir que el mercado
para su obra estaba en un momento
álgido.
Sin embargo, la Mona Lisa, ya sea el
cuadro original o las múltiples copias, siempre está asociada con dinero. Sin importar el momento. Y de
sus múltiples versiones, pocas tienen
una historia más fascinante que la de
Hekking.
Su trayectoria ofrece una brillante visión de las actitudes cambiantes a lo
largo de los siglos hacia el valor que
se le da a la originalidad frente a la
imitación.
El hurto fue noticia en los periódicos de todo el mundo y contribuyó
grandemente a la fama de la pintura. En enero de 1963, en medio de
una enorme atención internacional,
la Mona Lisa viajó a Estados Unidos y
fue exhibida con gran éxito en Washington DC y Nueva York.
La entonces primera dama Jackie
Kennedy había logrado el acuerdo en
1961 y la atención mediática que recibió la obra fue frenética.
Qué tiene una reproducción?
Los intentos de Hekking de autentificar su versión como la Mona Lisa real
han sido desde entonces rebatidos y
desmentidos. Su pintura ha sido fechada de forma concluyente en los
principios del siglo XVII y su realización se le atribuye a un anónimo
seguidor italiano de Leonardo. Todo
esto plantea la pregunta de dónde
reside realmente el valor de una imagen.
ara coleccionistas de la era moderna
temprana (alrededor de 1500-1800),
el valor de un objeto no residía necesariamente en el hecho de que el artista lo hubiera producido él mismo.
Más bien valoraban tener una copia
de una imagen icónica.
The work that belonged to the antique dealer Raymond Hekking arouses fascination and even debate.
The Mona Lisa, Leonardo da Vinci’s
painting on display at the Louvre in
Paris, has been copied many times.
The most famous of these copies is
Hekking’s Mona Lisa, named after its
former owner, the antique dealer Raymond Hekking (1886-1977).
This work goes on auction at
Christie’s Paris headquarters from
June 11 to 18 and is expected, at a
conservative estimate, to sell for between $240,000 and $365,000. But
the sum will likely be much higher.
Previous sales of similar copies of the
17th-century Mona Lisa have exceeded $1 million, as was the case with
a version that sold in New York in
March 2019 for$1,695,000.
That same year, another version fetched more than 670 thousand dollars
and a third almost 200 thousand dollars. It was the 500th anniversary of
Leonardo’s death, and it was commemorated with several prestigious exhibitions, so it can be said that the
market for his work was at an all-time
high.
However, the Mona Lisa, whether the
original painting or multiple copies,
is always associated with money. Regardless of the time. And of its multiple versions, few have a more fascinating story than Hekking’s.
His trajectory offers a brilliant insight
into the changing attitudes over the
centuries toward the value placed on
originality versus imitation.
The theft made headlines in newspapers around the world and contributed greatly to the painting’s fame. In
January 1963, amidst enormous international attention, the Mona Lisa
traveled to the United States and was
exhibited to great acclaim in Washington DC and New York.
Then First Lady Jackie Kennedy had
secured the deal in 1961 and the media attention the work received was
frenzied.
In the midst of this frenzy, antiques
dealer Raymond Hekking claimed
that the Mona Lisa the Louvre was
sending to the United States was not
the original, the real Mona Lisa was
the one he had. Hekking acquired his
version in the late 1950s from an art
dealer in Nice, France, for about $5.
The antique dealer defended that
the painting returned to the Louvre
in 1913 was just another contemporary copy of the Mona Lisa. Hekking
turned out to be an excellent communicator and orchestrated a surprisingly flashy media campaign to have
his Mona Lisa recognized as the real
Mona Lisa. He invited the media to
scrutinize his copy and even produced a film to substantiate his claim.
What’s wrong with a reproduction?
Hekking’s attempts to authenticate
his version as the real Mona Lisa have
since been refuted and disproved. His
painting has been conclusively dated
to the early 17th century and its execution is attributed to an anonymous
Italian follower of Leonardo. All of
this raises the question of where the
value of an image really lies.
For collectors of the early modern
era (circa 1500-1800), the value of
an object did not necessarily lie in
the fact that the artist had produced
it himself. Rather, they valued having
a copy of an iconic image.

Por eltiempo