En abril de 1970, Mahalia Jackson, a menudo llamada la mejor cantante de gospel, regresó a su ciudad natal para aparecer en el primer Festival de Jazz y Herencia de Nueva Orleans. Mientras asistía a la Louisiana Heritage Fair en Congo Square (entonces conocida como Beauregard Square), ella y Duke Ellington, quienes también aparecieron en el evento, se encontraron con la Eureka Brass Band liderando a una multitud de juerguistas de segunda línea a través de los terrenos del Festival. George Wein, productor del Festival, le entregó un micrófono a la Sra. Jackson, ella cantó junto con la banda y se unió al desfile … y nació el espíritu de Jazz Fest.

Esta escena espontánea, trascendental, este encuentro de jazz y herencia, se ha mantenido durante décadas como un símbolo conmovedor de la autenticidad de la celebración que estaba destinada a convertirse en una fuerza cultural.

Desde el principio, el Festival de Jazz y Patrimonio de Nueva Orleans fue concebido como un evento importante que tendría una gran importancia cultural y un atractivo popular. El Festival fue la culminación de años de discusiones y esfuerzos de los líderes de la ciudad que querían crear un evento digno del legado de la ciudad como el lugar de nacimiento del jazz. Un par de otros festivales se llevaron a cabo en los años previos al primer Festival de Jazz y Herencia de Nueva Orleans, pero esos eventos, de diferente formato, no se celebraron como lo haría el Festival de Jazz y Herencia.

En 1970, George Wein, empresario de jazz detrás del Festival de Jazz de Newport y el Festival Folclórico de Newport (que comenzaron respectivamente en 1954 y 1959) fue contratado para diseñar y producir un festival único para Nueva Orleans. La New Orleans Jazz & Heritage Foundation, una organización sin fines de lucro, fue establecida para supervisar el Festival.

 

El concepto de Wein de la Louisiana Heritage Fair, una gran feria diurna con múltiples escenarios que presenta una gran variedad de estilos de música indígena, puestos de comida de la cocina de Louisiana y puestos de artes y artesanías, junto con una serie de conciertos por la noche, formó una estructura que probaría ampliamente Atractivo y duradero.

 

Además de Mahalia Jackson y Duke Ellington, la primera alineación del Festival incluyó Pete Fountain, Al Hirt, Clifton Chenier, Fats Domino, The Meters, The Preservation Hall Band, desfiles todos los días con la Olympia Brass Band y los Indios Mardi Gras, y muchos otros. .

 

Al anunciar el primer Festival, programado para el 22 y 26 de abril, Wein dijo: “El Festival de Jazz y Patrimonio de Nueva Orleans representa una idea nueva y emocionante en la presentación del festival. Este festival solo podría celebrarse en Nueva Orleans porque aquí y aquí solo es el patrimonio musical más rico de América ”. También señaló, con gran presciencia, que“ Nueva Orleans, a la larga, debería ser más grande que Newport en los festivales de jazz. Newport fue fabricado, pero Nueva Orleans es lo real «.

 

Wein contrató a Quint Davis y Allison Miner, dos entusiastas de la música de Nueva Orleans, jóvenes y conocedores, para trabajar en el evento. Davis se convertiría rápidamente en la principal fuerza creativa detrás del Festival, estableciendo el evento como un escaparate anual dinámico de la música de Louisiana con una audaz combinación de sabores nacionales e internacionales. Davis sigue siendo productor y director del Festival, guiando el evento a través de su toda la existencia. Miner, quien falleció en 1995, haría numerosas contribuciones a la evolución del Festival, incluida la creación del Music Heritage Stage, que ha sido rebautizada en su honor.

 

En el año inaugural del Festival, solo unas 350 personas asistieron al Festival, aproximadamente la mitad de los músicos y otros participantes en el evento. Pero el Festival, que se conoció casi inmediatamente como «Festival de Jazz», fue un gran éxito artístico. Cuando se celebró el Jazz Fest el año siguiente, quedó claro que el evento ya había superado a la Plaza Congo.

 

Para el Festival de 1972, el evento se trasladó al interior del Fair Grounds Race Course, el tercer hipódromo más antiguo de América (abierto desde 1872). El Jazz Fest crecería rápidamente en los próximos años, ampliando constantemente su uso del sitio de 145 acres. En 1975, el Festival, que aún es un evento de cinco días con solo tres días de la Feria del Patrimonio de Louisiana, tuvo una asistencia de 80,000. Este fue también el primer año del popular póster en serigrafía de edición limitada, ahora reconocido como la serie de pósters más popular del mundo.

De 1976 a 1978, el Jazz Fest se expandió a dos fines de semana completos de la Feria del Patrimonio, y en 1979, para el décimo aniversario, el Festival programó tres fines de semana, aunque se canceló un fin de semana completo debido a la lluvia.

 

En la década de 1980, el Jazz Fest continuó experimentando un enorme crecimiento en popularidad y comenzó a ser ampliamente reconocido como una de las celebraciones culturales más grandes del mundo. Al final de la década, más de 300,000 personas asistieron a la Feria del Patrimonio, a los conciertos nocturnos y a los talleres. El Festival de 1989 marcó el vigésimo evento anual, que se conmemoró con un póster clásico con Fats Domino, que marcó el comienzo de una era en la que el póster celebraría muchas de las leyendas de la música de Louisiana con retratos icónicos.

 

En la década de los 90, el atractivo del Festival de Jazz y la importancia del Festival como símbolo cultural se dispararon. El New York Times señalaría que el Festival de Jazz se había «vuelto inseparable de la cultura que presenta». El Festival agregó características como el jueves que comienza el segundo fin de semana (1991); un pabellón internacional que celebra otras culturas (Cuba, Haití, Malí, Panamá, Brasil, Martinica, Sudáfrica y más); y el escenario y área nativos americanos.

 

En 2001, el Festival celebró el centenario de Louis Armstrong, y la asistencia total eclipsó 650,000, rompiendo récords para prácticamente todos los días de la Feria del Patrimonio, incluido el récord de asistencia de un solo día de todos los tiempos de 160,000. La predicción de Wein de que Nueva Orleans se convertiría en la primera ciudad de los festivales de jazz se había hecho realidad.

En 2004, AEG Live, el segundo promotor de conciertos más grande del mundo, se unió al Jazz Fest, abriendo las puertas a más estrellas internacionales para aparecer en el Festival.

 

Agosto de 2005 cambió el curso de la historia para siempre en Nueva Orleans y el Festival, ya que el huracán Katrina dejó la ciudad devastada y gran parte de la comunidad desplazada. En estas circunstancias, la presentación del Jazz Fest 2006 se encontraba en grave peligro. Como la mayor parte de Nueva Orleans, la antigua sede del Festival, el Fair Grounds Race Course, también sufrió graves daños durante la tormenta. Pero con el inestimable apoyo de Shell Oil, quien firmó un acuerdo de patrocinio de presentación a largo plazo con el Festival y el respaldo y el aliento de AEG Live y George Wein, Quint Davis confirmó que el primer Festival de Jazz posterior al Katrina se celebraría sobre el tradicional Dos fines de semana a finales de abril y principios de mayo. Jazz Fest 2006 se convirtió en algo más que el festival anual, se convirtió en un regreso a casa y en una celebración emocional de la ciudad y la importancia de su cultura para el mundo.

 

El escritor de música de Los Angeles Times, Randy Lewis, describió una actuación especial de una manera que realmente capturó el espíritu del Festival de 2006: «En algún momento, en algún lugar, una confluencia más dramática y emocionante de la música con el momento puede haber existido más que la aparición de Bruce Springsteen esta noche en El 37º Festival Anual de Jazz y Patrimonio aquí. Pero en casi 40 años de conciertos, no he presenciado ninguno «. Springsteen también señala en su biografía que su actuación en el Festival de Jazz de 2006 fue una de las más memorables y conmovedoras de su carrera.

El Festival de Jazz de 2010 presentó la primera aparición de Pearl Jam en el Festival con la poderosa transmisión programada en vivo para las tropas en Irak y Afganistán. La transmisión permitió al cantante principal, Eddie Vedder, hablar de un lado a otro con un amigo suyo estacionado en Afganistán en vivo en las pantallas de video junto al Acura Stage en una experiencia inolvidable para todos los que asistieron.

 

El 45 aniversario del Festival en 2014 contó con la presencia de Eric Clapton, Bruce Springsteen y la Banda E Street, Christina Aguilera, Phish, Arcade Fire, Santana, El incidente del queso de cuerdas, Robert Plant, Public Enemy, The Avett Brothers, Charlie Wilson, Alabama Shakes, John Niebla y cientos más. Ese mismo año, una importante transmisión nacional de Jazz Fest en AXS-TV permitió a millones de espectadores experimentar el Festival durante los cuatro días del segundo fin de semana, incluidas más de 28 horas de presentaciones en vivo, entrevistas y escenas detrás de escena.

 

Con 12 etapas de música conmovedora: jazz, gospel, Cajun, zydeco, blues, R&B, rock, funk, africano, latino, caribeño, folk y mucho más, el Festival de Jazz y Herencia de Nueva Orleans está firmemente establecido como un singular Celebración de importancia tanto histórica como contemporánea. El evento ha exhibido a la mayoría de los grandes artistas de Nueva Orleans y Luisiana del último medio siglo: el profesor Longhair, Fats Domino, los hermanos Neville, Wynton Marsalis, el Dr. John, Branford Marsalis, Harry Connick Jr., Troy «Trombone Shorty» Andrews, Ellis Marsalis, The Radiators, Irma Thomas, The Preservation Hall Jazz Band, Allen

Toussaint, Buckwheat Zydeco, The Dirty Dozen Brass Band, Mejor que Ezra, Ernie K-Doe, Vernel Bagneris, The Zion Harmonizers, Beausoleil y muchos otros.

El Festival siempre se ha mezclado en una amplia mezcla de invitados de renombre internacional, entre ellos: Aretha Franklin, Miles Davis, Stevie Wonder, Bob Dylan, Ella Fitzgerald, Dizzy Gillespie, Bruce Springsteen, Santana, Sarah Vaughan, Paul Simon, Jimmy Buffett, Max Roach, BB King, Dave Matthews Band, Patti LaBelle, Tito Puente, Allman Brothers Band, Joni Mitchell, Al Green, Pitbull, Linda Ronstadt, Lenny Kravitz, Sonny Rollins, Bonnie Raitt, James Brown, Keith Urban, Reyes de León, Celia Cruz, Stevie Ray Vaughan, Hugh Masekela, Cassandra Wilson, Willie Nelson, The Temptations, Burning Spear, Van Morrison, LL Cool J, Abbey Lincoln, Neil Young, Erykah Badu, Dave Brubeck, Gladys Knight, Youssou N’Dour y muchos , muchos otros.

A lo largo de los años, el Jazz Fest ha recibido muchos honores, entre ellos cuatro veces el Festival del año por la revista Pollstar. The Wall Street Journal ha dicho que el Jazz Fest «muestra una gama más amplia y profunda de estilos musicales estadounidenses esenciales que cualquier festival en la nación …» y que la revista Life ha calificado como «el mejor festival de música del país». El evento de 2017, Jon Pareles dijo en el New York Times, «… mientras que otros festivales importantes tienden a ser breves invasiones de sus lugares, Jazz Fest es una institución, inseparable de la ciudad …».

 

Inspirado por el espíritu de Mahalia Jackson y la Eureka Brass Band en 1970, el New Orleans Jazz & Heritage Festival continúa celebrando la cultura de Louisiana con el fervor combinado de un himno evangélico y la alegría de un desfile de jazz.

 

El Festival 2019 tendrá lugar del 25 de abril al 5 de mayo y será la celebración anual número 50.

 

In April of 1970, Mahalia Jackson, often called the greatest gospel singer, returned to her hometown to appear at the first New Orleans Jazz & Heritage Festival. While attending the Louisiana Heritage Fair in Congo Square (then known as Beauregard Square), she and Duke Ellington, who also appeared at the event, came upon the Eureka Brass Band leading a crowd of second-line revelers through the Festival grounds. George Wein, producer of the Festival, handed Ms. Jackson a microphone, she sang along with the band and joined the parade… and the spirit of Jazz Fest was born.

This spontaneous, momentous scene—this meeting of jazz and heritage—has stood for decades as a stirring symbol of the authenticity of the celebration that was destined to become a cultural force.

From the very beginning, the New Orleans Jazz & Heritage Festival was envisioned as an important event that would have great cultural significance and popular appeal. The Festival was the culmination of years of discussions and efforts by city leaders who wanted to create an event worthy of the city’s legacy as the birthplace of jazz. A couple of other festivals were held in the years leading up to the first New Orleans Jazz & Heritage Festival, but those events, different in format, did not take hold as the Jazz & Heritage Festival would.

In 1970, George Wein, jazz impresario behind the Newport Jazz Festival and the Newport Folk Festival (begun respectively in 1954 and 1959) was hired to design and produce a unique festival for New Orleans. The New Orleans Jazz & Heritage Foundation, a nonprofit organization, was established to oversee the Festival.

Wein’s concept of the Louisiana Heritage Fair—a large daytime fair with multiple stages featuring a wide variety of indigenous music styles, food booths of Louisiana cuisine, and arts and crafts booths, along with an evening concert series—formed a construct that would prove vastly appealing and enduring.

 

In addition to Mahalia Jackson and Duke Ellington, the first Festival lineup included Pete Fountain, Al Hirt, Clifton Chenier, Fats Domino, The Meters, The Preservation Hall Band, parades every day with The Olympia Brass Band and Mardi Gras Indians, and many others.

 

In announcing the first Festival, scheduled for April 22 – 26, Wein said, “The New Orleans Jazz & Heritage Festival represents a new and exciting idea in festival presentation. This festival could only be held in New Orleans because here and here alone is the richest musical heritage in America.” He also noted, with great prescience, “New Orleans, in the long run, should become bigger than Newport in jazz festivals. Newport was manufactured, but New Orleans is the real thing.”

 

Wein hired Quint Davis and Allison Miner, two young, knowledgeable New Orleans music enthusiasts, to work on the event. Davis would quickly become the main creative force behind the Festival, establishing the event as a dynamic annual showcase of Louisiana music with a bold blend of national and international flavors. Davis remains producer and director of the Festival, guiding the event through its entire existence. Miner, who passed away in 1995, would make numerous contributions to the Festival’s evolution, including the creation of the Music Heritage Stage, which has been renamed in her honor.

 

In the Festival’s inaugural year, only about 350 people attended the Festival, about half the number of musicians and other participants in the event. But the Festival, which became known as “Jazz Fest” almost immediately, was a great artistic success. When Jazz Fest was held the next year, it was clear that the event had already outgrown Congo Square.

 

For the 1972 Festival, the event moved to the infield of the Fair Grounds Race Course, the third-oldest racetrack in America (open since 1872). Jazz Fest would grow quickly over the next few years, constantly expanding its use of the 145-acre site. In 1975, the Festival, still just a five-day event with only three days of the Louisiana Heritage Fair, had an attendance of 80,000. This was also the first year of the Festival’s popular, limited-edition silkscreen poster, now recognized as the most popular poster series in the world.

From 1976 to 1978, Jazz Fest expanded to two full weekends of the Heritage Fair, and in 1979, for the 10th anniversary, the Festival scheduled three weekends, though one entire weekend was cancelled due to rain.

 

In the 1980s, Jazz Fest continued to experience tremendous growth in popularity and began to gain wide acclaim as one of the world’s greatest cultural celebrations. By the end of the decade, more than 300,000 people attended the Heritage Fair, evening concerts, and workshops. The 1989 Festival marked the 20th annual event, which was commemorated with a classic poster featuring Fats Domino, ushering in an era during which the poster would celebrate many of Louisiana’s music legends with iconic portraits.

 

The decade of the 1990s saw the appeal of Jazz Fest and the Festival’s significance as a cultural symbol soar. The New York Times would note that the Jazz Festival had “become inseparable from the culture it presents.” The Festival added features like the Thursday that kicks off the second weekend (1991); an International Pavilion that celebrates other cultures (Cuba, Haiti, Mali, Panama, Brazil, Martinique, South Africa and more); and the Native American stage and area.

 

In 2001, the Festival celebrated Louis Armstrong’s centennial, and the total attendance eclipsed 650,000, shattering records for virtually every day of the Heritage Fair, including the all-time single-day attendance record of 160,000. Wein’s prediction that New Orleans would become the first city of jazz festivals had clearly come true.

 

In 2004, AEG Live, the second-largest concert promoter in the world, joined forces with Jazz Fest, opening doors to even more international stars to appear at the Festival.

 

August of 2005 changed the course of history forever for New Orleans and the Festival as Hurricane Katrina left the city devastated and much of the community displaced.  Under the circumstances, the presentation of the 2006 Jazz Fest was in serious jeopardy.  Like most of New Orleans, the longtime home of the Festival, the Fair Grounds Race Course, was also severely damaged in the storm.  But with the invaluable support of Shell Oil, who signed a long-term presenting sponsorship arrangement with the Festival and the backing and encouragement of AEG Live and George Wein, Quint Davis confirmed that the first post-Katrina Jazz Fest would be held over the traditional two weekends in late April and early May.  Jazz Fest 2006 became more than just the annual festival- it became a homecoming and an emotional celebration of the city and the importance of its culture to the world.

 

Los Angeles Times music writer, Randy Lewis, described one special performance in a way that truly captured the spirit of the 2006 Festival, “Sometime, somewhere, a more dramatic and exhilarating confluence of music with moment may have existed than Bruce Springsteen’s appearance tonight at the 37th annual Jazz & Heritage Festival here. But in nearly 40 years of concert-going, I haven’t witnessed one.” Springsteen also notes in his biography that his 2006 Jazz Fest performance was one of the most memorable and moving of his career.

 

The 2010 Jazz Fest featured the first-ever Pearl Jam appearance at the Festival with the powerhouse set broadcast live to troops in Iraq and Afghanistan.  The broadcast allowed lead singer, Eddie Vedder, to speak back and forth with a friend of his stationed in Afghanistan live on the video screens alongside the Acura Stage in an unforgettable experience for all who attended.

 

The 45th anniversary Festival in 2014 featured Eric Clapton, Bruce Springsteen and the E Street Band, Christina Aguilera, Phish, Arcade Fire, Santana, The String Cheese Incident, Robert Plant,  Public Enemy, The Avett Brothers, Charlie Wilson, Alabama Shakes, John Fogerty and hundreds more.  That same year, a major national television broadcast of Jazz Fest on AXS-TV allowed millions of viewers to experience the Festival over the four days of the second weekend including over 28-hours of live performances, interviews and behind the scenes footage.

 

With 12 stages of soul-stirring music—jazz, gospel, Cajun, zydeco, blues, R&B, rock, funk, African, Latin, Caribbean, folk, and much more—the New Orleans Jazz & Heritage Festival is firmly established as a singular celebration of both historic and contemporary significance. The event has showcased most of the great artists of New Orleans and Louisiana of the last half century: Professor Longhair, Fats Domino, The Neville Brothers, Wynton Marsalis, Dr. John, Branford Marsalis, Harry Connick Jr., Troy “Trombone Shorty” Andrews, Ellis Marsalis, The Radiators, Irma Thomas, The Preservation Hall Jazz Band, Allen Toussaint, Buckwheat Zydeco, The Dirty Dozen Brass Band, Better Than Ezra, Ernie K-Doe, Vernel Bagneris, The Zion Harmonizers, Beausoleil and many others.

The Festival has always blended in a wide mix of internationally renowned guests, among them: Aretha Franklin, Miles Davis, Stevie Wonder, Bob Dylan, Ella Fitzgerald, Dizzy Gillespie, Bruce Springsteen, Santana, Sarah Vaughan, Paul Simon, Jimmy Buffett, Max Roach, B.B. King, Dave Matthews Band, Patti LaBelle, Tito Puente, the Allman Brothers Band, Joni Mitchell, Al Green, Pitbull, Linda Ronstadt, Lenny Kravitz, Sonny Rollins, Bonnie Raitt, James Brown, Keith Urban, Kings of Leon, Celia Cruz, Stevie Ray Vaughan, Hugh Masekela, Cassandra Wilson, Willie Nelson, The Temptations, Burning Spear, Van Morrison, LL Cool J, Abbey Lincoln, Neil Young, Erykah Badu, Dave Brubeck, Gladys Knight, Youssou N’Dour and many, many others.

 

Over the years Jazz Fest has received many honors, including being named the Festival of the Year four times by Pollstar magazine. The Wall Street Journal has said that Jazz Fest “showcases a wider, deeper lineup of essential American musical styles than any festival in the nation…” and which Life magazine has called “the country’s very best music festival.’’  ’And in reviewing the 2017 event, Jon Pareles said in the New York Times, “…whereas other major festivals tend to be brief invasions of their locales, Jazz Fest is an institution, inseparable from the city….”

 

Inspired by the spirit of Mahalia Jackson and the Eureka Brass Band back in 1970, the New Orleans Jazz & Heritage Festival continues to celebrate the culture of Louisiana with the combined fervor of a gospel hymn and the joy of a jazz parade.

 

The 2019 Festival takes place April 25 through May 5 and it will be the 50th annual celebration.

 

 

Por eltiempo

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada.